Coreträning för dig som jobbar hemma

Uppdaterad: maj 4

Ett kort och smidigt coreträningsprogram, för dig som vill gå ner i vikt snabbt och må bättre, som du kan göra var och när som helst.


Coreträning är en viktig del för att du ska kunna leverera på topp – oavsett om du tränar eller bara jobbar hemma.

En stark muskulatur i bålen minskar också faran för att du skadar dig och du får en bättre hållning med minskade ryggbesvär.

Här bjuder jag på ett program som består av 3 bra rörelser som kan göras på mindre än en kvart - effektivt och smidigt.


Övningarna kan du göra som en cirkelträning. Gör varje rörelse i 50 sekunder och vila i 10 sekunder innan du gör nästa. När du har gjort alla tre rörelserna så kan du ta ett break på 60–90 sekunder. Därefter gör du de 3 övningarna igen som i en cirkel.


Plankan

Lägg dig på golvet och ta stöd på underarmarna och fötterna/tårna. Håll magen, benen och rumpan spända och håll upp din kropp så att du blir helt rak från fötterna till nacken. Ligg så här under hela tiden och tänk på att hålla kroppen spänd under hela övningen.


Vindrutetorkaren

1 Lägg dig på rygg. Håll ut armarna från kroppen som balans/stöd och lyft dina ben rakt upp (håll knäna böjda för en enklare övning).

2 Luta ut bägge benen till ena sidan, som en vindrutetorkare – så långt ner som du kan, nästan så att de nuddar golvet. Tillbaka igen och gör samma sak på andra sidan.


Berggsklättraren

1 Lägg dig på golvet som att du ska göra en vanlig push up. Håll kroppen spänd så att den blir helt rak.

2 Lyft höger knä mot höger armbåge utan att nudda golvet med foten.

3 Sedan tillbaka med knät och lyft vänster knä mot vänster armbåge på samma sätt. Variera hastigheten för att få en tuffare eller lättare övning.


Coremuskulaturen (eller bålen) är en central punkt i våra kroppar och det är viktigt att hålla koll på den. Det här är en perfekt pausövning när du jobbar hemma och känner att du vill röra lite mer på dig - och framför allt för att du verkligen behöver ta dessa breaks för att din hjärna ska fungera bättre.


Må gott

Johan


PS. Om du är nyfiken om coaching är något för dig, för att gå ner i vikt eller leva ett mer hälsosamt liv, så erbjuder jag ett fritt Wake Up Call... klicka på länken och boka ett samtal, observera att antalet platser är begränsat DS.


BOKA SAMTAL


15 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla