Sök
  • Johan

Vill du bli friskare - gå mer!

Något så enkelt som att promenera kan förlänga din livslängd och nu finns det studier på att 4 000 steg extra om dagen kan halvera risken för för tidig död. Hösten är perfekt för långa promenader, och under tiden du njuter av naturen och den höga friska luften bygger du dessutom upp din hälsa för varje nytt steg.


En ny studie visar att vi kan minska risken betydligt för att dö i förtid – bara genom att gå lite mer till vardags. Amerikanska forskare har analyserat data från 5 000 män och kvinnor över 40 år som under åren 2003–2006 fick mäta hur många steg de tog per dag med en aktivitetsmätare. 

När forskarna tittade på vilka av deltagarna som hade avlidit sedan dess, och justerade för kön, ålder, rökning, BMI, kostvanor  och andra riskfaktorer, visade det sig finnas ett starkt samband mellan antalet steg och risken av att dö för tidigt. De som tagit cirka 8 000 steg per dag hade hela 51 % mindre risk att drabbas av förtida död jämfört med dem som gått 4 000 steg eller mindre. Och vad som är ännu bättre är att fler steg visade sig ge fler hälsovinster. 

De som fått ihop mer än 12 000 steg per dag hade hela 65 % mindre risk att drabbas. Något som gjorde forskarna förvånade – var att intensiteten hade ingen inverkan på dödsrisken. Oavsett om du masar dig fram eller springer 12 000 steg om dagen spelade ingen roll i det här fallet. 


Om du dessutom faktiskt går ut i naturen så får du än fler positiva effekter, det finns många studier på att vistas i skog och natur har väldigt positiv inverkan på oss. Speciellt om vi är stressade, så börja idag om du har möjligheten - det är alltid rätt tid att börja... !


Fler positiva effekter av att promenera 

Hjärnan:  När du går snabbt bildas nya hjärnceller och hjärnans olika centrum blir bättre på att kommunicera med varandra. Du förbättrar minnet och håller dig mer skärpt – även på längre sikt.

Psyket: Promenader är bra för humöret och forskning indikerar att de även kan skydda mot depression.

Hjärtat: Cirkulationssystemet stimuleras och hjärtat stärks när du går. Risken för hjärt-kärlsjukdomar minskar därmed. 

Lederna: Att gå är skonsamt och du slipper den stötchock som kroppen utsätts för i samband med t.ex. löpning.

Skelettet: Du kan stärka skelettet genom att promenera – särskilt om du ser till att gå raskt och gärna i kuperad terräng.

Sist men inte minst...

Vikten: Du förbränner massor av kalorier när du går, och din aptit triggas inte lika mycket som vid intensiv träning.


Mitt tips är att börja varje dag med en promenad, börja med att gå och lägg dig lite tidigare kvällen innan (du tittar ändå säkert bara på TV) så att du kan gå upp 30 minuter tidigare på morgonen. Bestäm dig redan kvällen innan och gå direkt ur sängen när klocka ringer, ta på dig sköna kläder och ett par sköna skor att gå i och gå sedan ut och ta en morgonpromenad. Hur skönt som helst och en av de bästa sätten att börja varje dag med.

5 4 3 2 1... sätt igång!

//Johan

29 visningar

070-628 89 00

Tyresö, Stockholm, Sweden

  • Mindease på Facebook
  • Mindease på Instagram
  • Mindease på LinkedIn

©2019 by Mindease. Proudly created with Wix.com