• Johan

Våra egna lyckopiller

Fyra hormoner och en av dig, här nedan berättar jag om hur dom har ett särskilt positivt inflytande på våra känslor och vårt humör. Du kan enkelt och receptfritt kan öka mängden av dem och känna dig lyckligare - på kort och lång sikt.

Dopamin

Produceras av binjurarna och små grupper av specialiserade nervceller, särskilt i hjärnan där det fungerar som en så kallad neurotransmitter – ett ämne som låter hjärncellerna kommunicera med varandra. Dopamin kallas för belöningshormonet och spelar en aktiv roll för ett fokuserat beteende och för motivationen. När det frigörs får vi en kick. Så ökar du produktionen: ● Sov regelbundet och få tillräckligt med sömn ● Inta aminosyran tyrosin via kyckling, fisk, ägg, avokado, broccoli, spenat och baljväxter som ärter, bönor och linser ● Meditera


Vill även lyfta ett varningens finger. Det är tyvärr dopaminet som är en styrande faktor hos personer som är beroende... så även om det är en bra hormon vill vi i långa loppet satsa mer på serotoninet


Slutsats, se till att få tillräckligt med sömn och vila (meditation/mindfulness). Samt se till att äta mat som är bra för dig. Ja, du kan äta en chokladbit eller liknande... se då till att njuta av den ordenligt.


Oxytocin

Bildas i hypotalamus i hjärnan och är, liksom dopamin, en så kallad neurotransmittor. Det är få av kroppens ämnen som hyllas så mycket som oxytocin, vilket även brukar kallas för kärlekshormonet. En enda dos av det omtyckta hormonet gör oss mer förtroendefulla, empatiska, generösa och samarbetsvilliga. Så ökar du produktionen: ● Klappa ett husdjur ● Få en orgasm ● Krama och kyss din älskade


Slutsats, kramas mer (Covid till trots). Se till att du rör vid och blir rörd av någon i din närhet.

Serotonin

Produceras i huvudsak i tarmsystemet. Hormonet påverkar allt från humör och minne till aptit och matsmältning. Produktionen av serotonin är kopplad till vitamin B6 och den essentiella aminosyran tryptofan. Essentiella aminosyror kan kroppen inte själv producera, och därför måste vi få i oss dem via kosten. Ägg, ost, lax och nötter är bra tryptofan-källor. Så ökar du produktionen: ● Träna 30 minuter per dag ● Njut av solen – självklart med måtta ● Träna yoga


Slutsats, kroppen riktiga lyckopiller om du frågar mig. Vi har länge hört att det är bra med träning, här ser vi varför. Se till att du får din dagliga dos av träning och dagsljus och du kommer att bli lyckligare.


Endorfin

Produceras i centrala nervsystemet och i hypofysen – en liten körtel stor som ett bär vilken sitter under hjärnan. Endorfiner är kroppens naturliga smärtstillande medicin. De påminner om morfin och systerämnet opium i sin kemiska struktur, och de fungerar på i stort sett samma sätt genom att de påverkar de hjärnceller som normalt skickar signaler om smärta till andra delar av hjärnan. Så ökar du produktionen: ● Var fysiskt aktiv ● Ät choklad ● Få akupunktur


Slutsats, genom att du gör de övriga sakerna så kommer du även öka ditt endorfin.


Så att genom leva ett hälsosamt liv med mycket rörelse och se till att få i sig bra mat kommer du må bättre och bli lyckligare. Försök få in närhet också då det är en stor del för oss människor i att må bra.


Vill du har fler tips på hur du kan leva hälsosamt, ladda hem e-boken

Mina Bästa Tips för en hälsosam livsstil här


Allt gott

Johan

4 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla