Sök
  • Johan

Livsnjutning - 10 goda saker

Uppdaterad: jun 2

... som också är nyttiga. Livet ger oss så mycket gott, tänk alla konstiga dieter som förbjuder än det ena och än det andra. Ät det du tycker om, när du är hungrig och sluta när du tror att du är mätt och är du ändå orolig att det är ”fel”... så vill jag med det här blogginlägget visa att det finns många saker som vi med gott samvete kan njuta av.


Först får jag erkänna att smaken är som baken – delad. Därmed har jag täckt in att långt ifrån alla kommer att hålla med mig, men min förhoppning är att ni hittar något som ni gillar. Listan är helt utan inbördes rangordning. Jag har plockat godsakerna från huvudet - precis som de kom till mig.



Njut en riktigt god parmesan. Just parmesan är rik på protein och vissa forskare påstår att parmesan hjälper dig att gå ner i vikt... jag manar dig trots detta att njuta med måtta. Kan med fördel njutas med vinet (som kommer senare).


Sötmandel. Alla nötter, när de är naturella, är bra för dig. I nötter finns allt som du behöver få i dig och jag vill rekommendera en framför andra – sötmandeln. Mandeln är fullproppad med protein, bra fett, fibrer, vitaminer och mineraler... en fullständig näringsbomb. Jag måste dock flagga för det höga energiinnehållet, en näve nötter om dagen räcker.


Riktigt mörk choklad är gott för själen och för hjärtat. Den ska innehålla minst 70% kakao. Ta bara en liten bit som du låter smälta i munnen, låt det ta tid och känn smaken. Om du riktigt låter dig njuta så räcker en bit lääääänge.


En laxkotlett på tallriken piggar upp. Laxen är fin att se på, den mättar bra och är en naturlig källa till omega-3 och protein.


Äkta hemgjord majonnäs. Vad som finns i en tub majonnäs som du köper på t.ex. ICA vill jag helst slippa veta. I en hemlagad majonäs har du ägg, olja och exempelvis senap (för smaksättning). Bara bra saker för dig – njut!


Mors lilla Olle hade rätt – blåbär är gott. Fyllda med vitaminer och antioxidanter. Lägg en näve eller två i filmjölken/yoghurten eller ät dom som dom är – var rädd om dina vita kläder bara ;-)


Ägg – naturens allt-i-ett. Om jag fick välja bara ett livsmedel som jag skulle få äta så skulle jag välja ägget. Finurligt förpackat och späckat med allt det du behöver – nyttigt fett, protein, mineraler. Så glöm de gamla pekpinnarna att du bara får äta ett ägg, njut av dem istället... löskokta, hårdkokta eller kanske till och med råa!


Päron framför kusinen äpple. Det är näst intill dött lopp mellan dessa två släktingar. Päronet tar dock hem segern tack vare sitt högre innehåll av kostfibrer som är bra för matsmältningen och mättnadskänslan. Ett päron innehåller dessutom mindre fruktsyra, äpplet som innehåller mer fruktsyra kan göra magen orolig och kan öka på hungerskänslorna.


Medelhavets flytande guld – olivolja. I princip alla länder kring Medelhavet producerar egen olivolja, ett bra fett som höjer smaken på all mat. Ringla lite olja över en sallad eller häll olja på ett litet fat stänk ner lite balsamico och strö över flingsalt... supergott till brödet som du exempelvis serverar till maten.


Ett glas Amarone... Det tvistas om, om ett glas rött vin om dagen är bra eller inte? Jag tror att det bara gör gott även om jag kanske håller mig till ett i veckan. Lite lyx vill jag vara också ha och då plockar jag helst fram en fin Amarone. Livet ska ju levas också!


Tycker du om det jag skrivit? Dela gärna med dig till vänner, kollegor och familj. Om du vill så skriv gärna ut nyhetsbrevet och sätt upp det vid kaffeautomaten på jobbet eller på anslagstavlan.


... må gott! //Johan

3 visningar

070-628 89 00

Tyresö, Stockholm, Sweden

  • Mindease på Facebook
  • Mindease på Instagram
  • Mindease på LinkedIn

©2019 by Mindease. Proudly created with Wix.com