• Johan

Kolhydrater som din mage kommer älska dig för


Vad säger du om jag säger pasta, potatis eller ris? Gott kanske, eller så kanske du följt kolhydratsjakten under flera år och anser att det är något dåligt. Oavsett så har jag lite goda nyheter för dig. Kolhydrater som kylts ner efter kokningen är väldigt bra för din kropp – tarmhälsan och immunförsvaret förstärks och du får ett mer stabilt blodsocker… vilket i långa loppet främjar din kroppsvikt.

Det här är egentligen ingen nyhet, utan det är något som forskare vetat om i flera år – men av någon anledning så är det inget man pratar om. Kanske har de som ogillar kolhydrater skrikit högre och fått mer gehör. Sanningen är att de annars så utskällda kolhydraterna i exempelvis potatis, ris och pasta gör sig väldigt bra kalla och de passar utmärkt tillsammans med vissa bakterier i våra tarmar.


I kolhydraterna hittar vi något som kallas för stärkelse och det som våra tarmar tycker speciellt mycket om är resistent stärkelse. Detta hittar vi i fullkornsprodukter där stärkelsen är så hårt knuten till kostfibrerna att den inte går att bryta ner helt – det som finns exempelvis i fullkornsbröd, baljväxter, gryn mm. De varianter som är så lite förädlade, dvs så nära sitt ursprung, som möjligt är mest rika på denna resistenta stärkelse.


Produkter som rå pasta och rå potatis innehåller också resistent stärkelse, men när du kokar dessa produkter förstörs stärkelsen och minskar till nära noll. Okokt pasta och potatis är det nog inte så många som har på menyn, men genom att kyla ner de kokta varianterna (eller låta dem stå i kylskåpet över natten) så kommer den resistenta stärkelsen tillbaka igen och gör dessa mycket bättre för kroppen och framför allt tarmarna.


Om du kyler ner pasta, ris och potatis efter dessa har kokats så övergår stärkelsen på en gång från att vara en påfrestning för blodsockret och möjligt påverka till att du går upp i vikt, till att bli mer stärkande för blodsockret och därmed bättre för din vikt och dessutom mycket bra för hälsan i dina tarmar och för ditt immunförsvar.


Vet du inte vilka kolhydratkällor du ska välja? Här är 8 riktigt bra alternativ:

Bananer, det är gröna bananer som innehåller mest av resistent stärkelse och det är ju inte så gott. Bäst är då att äta dem direkt när de blivit mogna.

Havregryn, mest av resistent stärkelse finns det i hela havregryn och det spelar inte någon roll om du äter dom råa eller kokar dem till en gröt. Inget fan av hela havregryn så finns det gott om resistent stärkelse i vanliga havregryn och rågflingor.

Potatis, som nämnt ovan är det bäst att äta kall kokt potatis – det är nämligen 2 ggr så mycket resistent stärkelse i kall kokt potatis som i varm kokt potatis eller sötpotatis.

Baljväxter, det finns massvis av resistent stärkelse i baljväxter – frossa i torkade bönor, kikärtor eller linser. Du kan med fördel använda dessa i sallader, vegetariska biffar, soppor, grytor eller i mos. Försök att få med dessa i den dagliga matlagningen då det finns mycket av det goda i denna typ av växter.

Ris, samma som med potatisen – kallt ris innehåller mer resistent stärkelse än varmt ris. Välj råris framför ett vitt ris då den första kan innehålla 5 gånger mer av den resistenta stärkelsen.

Pasta, välj fullkornspasta framför vit pasta då den första innehåller mer resistent stärkelse än den senare. Ät kall pasta i tex en sallad med lax, räkor eller något annat gott.

Majs, här är det frysta majskorn som tinas som har mest resistent stärkelse – så väl det framför burkmajs eller färskt kokt majs

Rågbröd, ett bröd av fullkorn en stor mängd resistent stärkelse och om du vill få ett högre innehåll kan du frysa brödet och tina det – då får du mer resistent stärkelse.


Hur vill du äta dina kolhydrater? Vad föredrar du? Jag tycker att en god pastasallad med räkor och lite färska bönor kan vara riktigt gott till lunchen, eller ett riktigt grovt bröd med lax och avokado på.


När du ändå är här - har du funderat på att ta tag i din hälsa? Jag bjuder på ett kostnadsfritt coachingsamtal (OBS! inget säljsamtal, om vi gillar varandra vid samtalets slut så kan vi ta det därifrån.

Skicka ett mail till johan@mindease.se och berätta att du är intresserad eller ställ en fråga om du vill veta mer.


Allt gott

//Johan


34 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla