• Johan

3 huvudsakliga ätmönster

Mönster nummer ett: tvångsätande



Om du plockar upp vilken viktminskningsbok som helst, även nyligen släppta, så är de otroligt nog fyllda med listor av ”förbjuden mat”, menyer och kaloriguider… och de börjar alldeles säkert med orden ”Det här är ingen diet”.

Så låt mig få börja med att klargöra en sak:


En diet är ett system där du på ett eller annat sätt kontrollerar vad, var, när och hur mycket du äter.

Dieter har fått ett dåligt rykte under de senaste åren och det finns underlag för det, forskning visar att mer än 90% av alla som går på diet misslyckas. Ja, det finns en initial tid då alla går ner i vikt av dessa dieter, men att behålla vikten efter 6 månader – det är det få som lyckas med.

Det finns många dieter, men förvånansvärt få positiva resultat. Det finns bortemot 25 000 olika böcker med lika många olika dieter och många av dem innehåller direkt motstridig information – är det då konstigt att du känner dig alldeles virrig och vilseledd i den miljonindustri som viktminskningen är.

Det är inte bara det att dieter inte fungerar, många av dem är dessutom rent av lurendrejeri. Du läser om kändisar som haft problem med sin vikt och som hyllar den senaste dieten som är på ropet. Vad som oftast skett är att de har provat dieten och lyckats gå ner i vikt, men sedan går de upp i vikt igen efter några månader. Sedan provar de en annan diet, gå ner i vikt och efter några månader är de tillbaka på ruta 1.

Så om du inte har greppat det än…


Glöm bort dieter. För alltid. Dieter är väsentligen träningsprogram i hur du blir fet och känner dig som en förlorare

Ju fler dieter personer testar och misslyckas med, desto mer övertygar de sig att de aldrig kommer gå ner i vikt. Vad ingen säger är att varför dessa dieter inte fungerar är inte på grund av dig – det har med den mänskliga biologin att göra.

I en studie på svält under 2:a världskriget kunde man konstatera att om man minskade människors diet till en ”halvsvält” så uppkom symptom som irritation, minskad uthållighet och tvångsmässiga förhållanden runt mat, inkluderat men inte begränsat till lögner, stölder och att hamstra. Än mer berättande, är att inom tremånadersperioden direkt efter halvsvälten och personerna kunde äta normalt och vad de vill, så fortsatte deras tvångsmässiga förhållande kring mat. Många åt så mycket som 8 ggr så mycket mat som de gjorde innan studien.


Experimentet har aldrig fått någon efterföljare, eftersom det ansågs grymt och inhumant att med flit svälta människor. Men här kommer det intressanta, den mängd mat som de som deltog i studien fick i sina rationer var på 1500 kalorier om dagen… mer än vad som är tillåtet i nästan vilken som helst av de tusentals dieter som just nu är på ropet.

Vad det här visar är att frivilligt undanhålla dig från mat är kanske det sämsta sättet att gå ner i vikt. Och om det du gör inte fungerar, så måste du testa något annat.


Mönster nummer 2: emotionell ätning

Det krävs ingen raketforskning för att konstatera att efter dieter, så är emotionell ätning den största orsaken till övervikt i världen. Väldigt ofta så äter personer för att de är uttråkade eller ensamma eller eländiga eller trötta, eller vad som helst av alla hundra emotionella orsaker, inget som faktiskt har något med fysisk hunger att göra. Om du äter pga emotionell hunger, kommer din kropp aldrig känna sig nöjd av mat. Det här är varför många människor tycker att de aldrig är mätta – de får aldrig signalen att stoppa ätandet, för de var aldrig hungriga efter mat från första början.


Det emotionella ätandet kan komma efter ett trauma eller en svår tid i ditt liv, då du började tröstäta för att hjälpa dig genom den tiden. Men även efter den svåra tiden så har du behållit den dåliga vanan att äta när du känner dig upprörd, ensam eller bara uttråkad.


Det emotionella, eller känslan, är lite som att någon knackar på din dörr för att lämna ett meddelande. Om det är ett brådskande meddelande så knackar hen högt, om det är riktigt brådskande så knackar hen jättehögt och om det är så verkligen brådskande så knackar hen högre och högre och högre tills du öppnar dörren eller dörren går sönder. Oavsett så kommer känslan komma upp tills det att den har gjort sitt jobb. Så snart du ”öppnar dörren” och lyssnar på meddelandet och tar action så kommer känslan försvinna.


Den bra nyheten är att med den här nya förståelsen så behöver du inte vara ett offer längre. Du kommer att få kraftfulla tekniker för att ta hand om detta längre fram i kursen. Men jag kan ge dig en liten enkel grej redan nu – ta en post-it lapp eller ännu hellre ett stort A4 där du skriver ett stort frågetecken och sätter lappen på kylskåpet. Frågetecknet är där för att påminna dig om att stanna upp innan du plockar fram något att äta, och fråga dig själv:


Är jag verkligen hungrig, eller vill jag bara ändra på hur jag känner mig?

Om det egentligen visar sig att du vill ändra på hur du känner dig så kommer ingen mat i hela världen kunna hjälpa dig. Då behöver du de tekniker som du kommer lära dig senare och/eller bara sätta dig ner och köra mindfullness i några minuter.


Här måste jag dock höja ett varningens finger. Om du misstänker att du har något riktigt traumatiskt i din bakgrund som har fört dig dit där du är idag, så är jag inte rätt person att hjälpa dig med detta – då bör du söka professionell hjälp från en terapeut eller psykolog. När du tagit tag i detta så kan vi fortsätta där vi slutade.


Mönster nummer 3: felaktig programmering

Om du är överviktig är det inte ditt fel – det är det naturliga resultatet av din nuvarande mentala programmering och ingen diet, inget piller, ingen shake eller ”hjälp-dig-själv”-bok kan någonsin ändra på det. Det enda sättet att gå ner i vikt och behålla den är att gå till ditt undermedvetna och ändra ditt förhållande till mat – för alltid!

Bara slappna av, du är inte galen, du är inte trasig och du är inte en dålig person. Du har bara skapat några väldigt oproduktiva vanor. De bra nyheterna är att så snart du har lärt dig att programmera om din hjärna, så kommer det bli lika lätt att skapa nya vanor att tänka och agera… som kommer garantera din framtida succé.


Nästa steg - vad kan jag göra?

Om jag är överviktig och känner att jag har problem med något av dessa områden - vad gör jag då? Det gäller att ha detta med sig om man försöker gå ner i vikt och nå sin hälsovikt. När jag coachar mina klienter så tittar vi på dessa områden och sätter action på vad nästa steg är.


Om du är seriös i att gå ner i vikt så är min rekommendation att du bokar ett samtal där vi kan undersöka om detta med coaching är något för dig. Jag har ett program som jag kallar för FIND YOUR (TH)INNER SELF, det är på 90 dagar och jag kan i princip lova dig att du går ner i vikt och att du kommer hålla din vikt om du följer de enkla regler som följer med programmet.


Boka ett kostnadsfritt samtal genom att klicka här



4 visningar0 kommentarer

070-628 89 00

Tyresö, Stockholm, Sweden

  • Mindease på Facebook
  • Mindease på Instagram
  • Mindease på LinkedIn

©2019 by Mindease. Proudly created with Wix.com