Sök
  • Johan

Vätska är otroligt viktigt

Du kan överleva väldigt länge utan mat om du bara har vätska, men utan vätska kan du bara överleva 2-3 dagar. Som du förstår är vätska viktig för kroppen och vid marginell vätskebrist så minskar din prestationsförmåga rejält. Hur mycket du ska dricka diskuteras det mycket om, ett bra tecken på att du lider av vätskebrist är att din urin är starkt gul och luktar fränt. Att dricka ungefär ett glas vatten i timmen utöver det du får i dig när du äter är en bra tumregel. Om det är varmt eller väldigt torr luft behöver du dricka mer.


Om du tycker att det är svårt att dricka vatten så kan du prova att lägga i några citronskivor i en tillbringare med vatten, eller några frusna jordgubbar eller kanske några gurkskivor så att du får lite smak på vattnet. Har du någon favorit så får du gärna dela med dig!

Är du en person som gillar bubblor i ditt vatten så vill jag slå ett slag för en kolsyremaskin, typ SodaStream eller något av dom andra märken som finns på marknaden. Bättre att du köper en sådan än dyrt förpackat och kolsyrat vatten på ICA.

Du kan klara dig utan att dricka om du tränar max 1 timme, vid längre pass bör du ha med dig en vattenflaska. På varma dagar så är det svårt att fylla på med tillräckligt vatten under passet, se därför till att dricka tillräckligt efter passet.

Om du ofta drabbas av huvudvärk och om du har stora påsar under ögonen så kan även det vara tecken på att du lider av vätskebrist, försök att öka ditt vätskeintag. Tänk även på att kaffe, te och alkohol har en vätskedrivande effekt och för varje kopp kaffe, te eller ett glas alkohol bör du dricka minst ett glas vatten!


Så skål för vatten


//Johan

0 visningar

070-628 89 00

Tyresö, Stockholm, Sweden

  • Mindease på Facebook
  • Mindease på Instagram
  • Mindease på LinkedIn

©2019 by Mindease. Proudly created with Wix.com