Sök
  • Johan

Motionärer mår bättre psykiskt

En stor amerikansk studie visar att träning höjer humöret – och lagsporter, cykling och fitness verkar vara särskilt bra för psyket.


Motion stärker den mentala hälsan

Humöret kan lätt sjunka under vinterhalvåret, och vill du råda bot på det ska du ta på dig träningskläderna. En stor amerikansk studie med 1,2 miljoner deltagare visar nämligen att motionärer generellt mår bättre psykiskt än inaktiva personer.

De deltagare som motionerade regelbundet hade i genomsnitt 1,5 färre dagar per månad då de kände sig stressade, deprimerade eller på något annat sätt mådde dåligt rent psykiskt.

Mer motion är dock inte per automatik bättre, understryker forskarna. Allra bäst för psyket verkar det vara att motionera cirka 45 minuter, 3–5 gånger i veckan. Däremot avtog effekten hos dem som tränade mer än fem gånger i veckan eller vars träningspass varade över 90 minuter per gång.

De som tränade mest, i det här fallet tre timmar per dag, mådde t.o.m. sämre psykiskt jämfört med dem som inte tränade alls.

Källa: The Lancet Psychiatr


Som vanligt allt med måtta och kom ihåg att det är den träning som blir av som är den bästa träningen.


Allt gott,

Johan

4 visningar

070-628 89 00

Tyresö, Stockholm, Sweden

  • Mindease på Facebook
  • Mindease på Instagram
  • Mindease på LinkedIn

©2019 by Mindease. Proudly created with Wix.com