Sök
  • Johan

Du blir vad du äter

Uppdaterad: jun 2

Idag pratas det väldigt mycket om vad du ska och inte ska äta – någon pratar om GI-metoden, en annan förespråkar att du ska äta enligt din blodgrupp, en tredje tycker att Viktväktarna är det bästa alternativet och så vidare. Så vad gör du då i denna djungel av mattips?


Det finns ett säkert sätt, det tar tid... men det är garanterat det bästa om du är strukturerad och dokumenterar det hela – du testar dem alla under åtminstone 6 månader vardera. Vi har alla olika mål, olika förutsättningar och olika kunskaper, särskilt det senare betyder mycket. Detta med kosten är ett ämne där många anser sig vara experter, utbildning eller inte. Det är trots allt ganska godtyckligt, det som fungerar för den ene fungerar kanske sämre för den andra. Vilket för mig tillbaka till att det bästa är att testa sig fram.



Lite fakta kring detta med kosten och människan. Människan har funnits i ca 200.000 år och det är bara de 5000 senaste åren som vi här uppe i kalla Norden har blivit jordbrukare och odlat spannmål. Innan dess var vi jägare och samlare, liksom våra förfäder var i Afrika. Av alla dessa år så har människan bara ätit processad mat de senaste 100 åren och för ca 30 år sedan kom någon på att vi börjar bli för feta och vad ska vi göra åt det!? In kommer light-produkterna och hur tror du att det fungerar med vår kropp?


Vad har hänt sedan dess? Fetman har blir ett större och större folkhälsoproblem. Så vad är skillnaden mellan oss och våra betydligt slankare förfäder? Vi kan skylla på fet mat, socker, gluten och så vidare. Jag skulle vilja göra det enklare än så: Nr 1 – våra förfäder rörde mer på sig, det fanns inga bilar, hissar, rulltrappor eller stillasittande jobb Nr 2 – våra förfäder åt det som dom förbrände, idag är det alldeles för enkelt att få tag på mat och de flesta äter mycket mer än vad de behöver och gör av med i energi.


Så vad ska du äta? Ska du bara äta grönsaker, kött eller pasta/potatis. Själv är jag övertygad om att du behöver lite av allt, du måste bara hitta din blandning. Det du behöver för att överleva finns i fett, proteiner, kolhydrater och näringsämnen (som vitaminer, mineraler, antioxidanter och spårämnen). Den överlägsna enerigkällan finns i fettet, det är mer än dubbelt så mycket energi i fett som i kolhydrater eller proteiner.


Vissa hävdar att om du äter mer fett så förbränner du även mer fett. Det som är helt klart dock är att äter du inget fett så fungerar kroppen sämre och sämre – du behöver fett för att överleva!


Andra säger att du ska skippa fettet i största möjliga mån och äta kolhydrater. Där finns det dock forskare som hävdar att när människan blev bofast så blev genomsnittslängden kortare på bara några generationer, hon fick sämre tänder, skörare skelett och inflammationssjukdomar. Bofast likaställs här med spannmålsodlingen och med andra ord ökat kolhydratsintag.


Lyckligtvis äter du mer än bara fett, kolhydrater eller protein om du äter en normal och varierad kost. Titta på innehållsförteckningen nästa gång du handlar, i de flesta livsmedel finns alla dessa tre upptagna.


Du kan välja att ta åt dig precis vad du vill av ovanstående text och får jag råda dig så är det att äta naturligt och ät när du är hungrig samt sluta äta när du tror att du är mätt. Till att börja med kan du skippa alla hel- och halvfabrikat, men... till och med det är bättre än att skippa maten – du måste äta. Titta sedan vad som finns i ekologisk väg i din affär, kan du kanske köpa närproducerat? Jag anser att du har mycket att vinna i att äta en mat som är naturlig och som du själv tillagat. Om du har något av följande saker hemma i kylskåpet, frysen eller skafferiet bör du tänka över om det är värt att ha kvar eller byta ut:

  • Margarin, ett konstruerat fett – använd riktigt smör istället (detsamma gäller för alla olika sorters smörgås-smör som Becel, LättLagom osv onaturliga alternativ)

  • Lättprodukter (mjölk, fil, yoghurt mm), här har dom tagit bort nyttigheter och sedan tillsatt konstgjorda vitaminer och mineraler – välj ekologiskt och det fetare oförstörda alternativet

  • Kakor, innehåller transfetter vilket är billiga tillverkade fetter – baka egna kakor med riktigt smör om du vill ha kakor hemma

  • Bröd, samma som ovan och om du bakar brödet själv kan du tex välja ett sötningsmedel som honung (otroligt nyttigt och bra) istället för rent socker om det finns i receptet

  • Sötningsmedel, det är tillverkat och artificiellt endast diabetiker ska på sin höjd nyttja detta – riktigt socker är bättre och som sagt finns det nyttiga naturliga alternativ

  • Glass, innehåller transfetter som består av konstruerade fettsyror – testa på att göra din egen glass med riktig grädde och andra naturligheter


Vad du än gör så bör du vara medveten om vad du stoppar i dig, för mycket kemikalier gör dig sjuk och infektionsbenägen – fram för naturliga alternativ. Och du... njut av det du äter, att äta ska vara något lustfyllt och något som vi gör med nära och kära!


Må bäst!

2 visningar

070-628 89 00

Tyresö, Stockholm, Sweden

  • Mindease på Facebook
  • Mindease på Instagram
  • Mindease på LinkedIn

©2019 by Mindease. Proudly created with Wix.com