– och varför du kanske borde tänka om!
Vi hör ofta att vi ska "nischa ner oss" för att nå framgång, men är det verkligen enda vägen? Här utforskar jag fyra olika sätt att se på nisch och målgrupp – från att hålla det brett till att bli väldigt specifik. Oavsett om du är ny i branschen eller vill visa hela din bredd som soloprenör finns det fler vägar än du kanske tror!
Har du tänkt på hur vi tenderar att se mycket i absoluta sanningar, speciellt när det spelar in i vårt aktuella tros-system.
Låt mig ta ett exempel – när jag hade det lite kämpigt att nå igenom på sociala medier mötte jag en person som var ”expert” på algoritmer som berättade för mig hur det låg till med dessa små rackare.
Givetvis såg min hjärna till att matcha det som han sa till mina problem och vips så var det så att jag behövde smeka dessa algoritmer medhårs och det han sa var sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen.
En s.k. sanning kopplad till detta, i alla fall om du vill marknadsföra dig själv och ditt företag, är att du behöver ”nischa” ner dig – du ska alltså hjälpa en väldigt specifik målgrupp (din avatar) med ett väldigt specifikt problem (din nisch).
Hur du gör detta är egentligen oväsentligt, det som är viktigt är resultaten din kund kan nå. Oavsett om det är att bli rik, lycklig, hälsosam, smartare, få mer tid, hitta sin livspartner eller sitt drömyrke.
Och JA, det finns bakomliggande orsaker till att du vill bli något av detta – men det handlar inte den här artikeln om.
Min filosofi är att nisch och avatar är skilda åt. Det går att tänka på fler sätt än det som kommuniceras idag att du ska nischa ner dig och att nisch = nisch + avatar.
Ser du det som separata enheter får du större frihet att laborera runt.
Så här ser jag på det, jag listar 4 varianter och den 4:e är nog inte vad du väntar dig.
Nisch (som det är idag) Du ska bli väldigt specifik vem du riktar dig mot och vilket problem du löser
Bred nisch och bred målgrupp
Är du helt ny och inte riktigt skapat dig en bild av vem det är du hjälper eller med vilka problem de har, då befinner du dig i denna grupp. Här skjuter du verkligen brett. Här det att testa och testa igen som gäller. Du behöver helt enkelt ta reda på vilket problem du löser eller vem du hjälper. Genom att börja med fria konsultationer och att arbeta med många olika kunder kommer du hitta en röd tråd som du kan bygga vidare på.
Specifik nisch och bred målgrupp
Du vet att du kan lösa ett väldigt specifikt problem med dina tjänster, men du vet inte riktigt vem du riktar dig mot. Här är det viktigt att du verkligen kan måla upp de resultat som dina kunder kan få genom att arbeta med dig. Allt eftersom kan din målgrupp bli mer tydlig och du ser att du attraherar vissa personer mer än andra och du får då en mer specifik målgrupp.
Du är din nisch
Du har ett unikt intresse, som antagligen är ganska brett. Se på mig – jag hjälper dig som nybliven företagare att få dina 50 första kunder och går sedan vidare på en mer hälsoinriktad bana, att hjälpa soloprenören att driva ett välmående företag genom att ta hand om sin viktigaste tillgång – sig själv! Om du då begränsar dig själv genom att specificera dig på ett enskilt problem missar du en del i det som är du och det blir svårt att vara dig själv. Med andra ord blir du mer autentisk om du får prata om alla dina intresseområden. Vi som lyssnar på dig får verkligen veta vem du är och det är väldigt viktigt i en yrkesrelation. Här kan du välja om du riktar dig mot en väldigt specifik målgrupp, eller om du inte vill göra det givetvis.
Jag vill inte säga att någon av dessa är bättre än den andra, bara visa på min filosofi och att det finns flera vägar att gå – du behöver hitta din väg!
Om du bara är lite bevandrad i marknadsföring är det givetvis ganska tydligt att nummer 1, att nischa ner sig, är ett väldigt bra sätt att nå ut.
Samtidigt kanske du inte vill låsa dig och känner att du har så mycket mer att erbjuda, då är alternativ nummer 4 ett väldigt bra alternativ.
Nästa steg för dig är kanske att skapa ett erbjudande, då kan du läsa i artikeln här nedan hur du ska göra - eller om du väljer att läsa någon av mina andra artiklar.
/Johan
Comments