Sök
  • Johan

Ät nyttigt fett

Din kropp behöver en viss mängd av fett, särskilt av det nyttiga omättade fettet som exempelvis bl.a. finns i lax, avocado, nötter och olivolja. Om du kan få med något livsmedel som innehåller omättat fett till varje måltid så gör du din kropp en tjänst, du har lättare att gå ner i vikt och framför allt så mår du mycket bättre.

En väl komponerad måltid bör innehålla energi från kolhydrater, protein och fett. Utöver detta vill din kropp även ha näring i form av vitaminer och mineraler. Genom att titta på den väl beprövade tallriksmodellen kommer du långt. Ett exempel på hur en måltid skulle kunna se ut är:

1 bit ugnsstekt lax, quinoa, grönsaker (tex morötter, vitkål eller liknande), låt dessa ta lika stora delar på tallriken. Ringla gärna lite olivolja över grönsakerna.

Denna måltid innehåller allt som du behöver; laxen står för proteinet och fettet, kolhydrater får du från samtliga ingredienser (något som många glömmer) och från grönsakerna får du vitaminer och mineraler - satsa gärna på närodlad och ekologiska råvaror, så gott det går.


Till alla er som räknar kalorier - just fett är en sådan sak som brukar få stryka på foten då det är ett högt kaloriinnehåll och tar du en avokado så känns det som att du har fördubblat mängden kalorier i din måltid. MEN... tänk om det är så att kroppen faktiskt mår väldigt bra av detta och att dessa kalorier inte alls sätter sig på höfterna och att du förbränner mer fett genom att äta det. Ja, då är det dags att tänka om.


De som coachas av mig får lära sig att äta normal mat, inga förbud och inget räknande... bara vanlig mat och de äter sig mätta. De mår bra och behöver aldrig känna att de försakar något i sin jakt på sin hälsovikt.


Ät, njut och må bra!


//Johan

2 visningar

070-628 89 00

Tyresö, Stockholm, Sweden

  • Mindease på Facebook
  • Mindease på Instagram
  • Mindease på LinkedIn

©2019 by Mindease. Proudly created with Wix.com